معرفی ویولنسل

برای معرفی ویولنسل باید گفت که یک ساز چهار سیم است و دومین ساز بزرگ و پایه­ترین ساز در میان تمام سازهای زهی غربی محسوب می‌شود. سیم­های ویولنسل به گونه ­ای طراحی شده ­اند که به صورت آرشه­ ای باشند و گهگاهی کنده شوند تا هر یک از سیم­ها بتوانند تا یک پنجم کوک شوند. ویولنسل اغلب به عنوان یک ساز انفرادی و همچنین در گروه­های موسیقی مانند کوارتت­های زهی یا ارکستر استفاده می­شود. صدای منحصر به فرد ویولنسل همچنین در موسیقی راک و عامه پسند ظاهر می­شود و شنوندگان را با صداهای گرم و زنده و غنی خود که شبیه به دامنه صدای انسان است خوشحال کند. این ساز تکنوازی و ارکستری که بسیار پرطرفدار است، از طریق یک سری تغییرات فرهنگی و نیازهای علمی، به مرور زمان، به یکی از اصلی­ترین سازهای موسیقی غربی تبدیل شده است.

صدای این ساز امروزه به راحتی برای گوش همگان قابل تشخیص می­باشد. تاریخچه این ساز محبوب برای بسیاری از مردم راز است؛ چه یک نوازنده ویولنسل باشید، چه تازه شروع به یادگیری کرده باشید، یا حتی صرفاً یک علاقه­مند به تاریخ موسیقی باشید که از دانستن حقایق جالب لذت می­برد، تکامل ویولنسل داستانی قابل توجه است. در واقع، توسعه تاریخی آن نمونه­ای عالی از این است که چگونه روح انسانی با غلبه بر موانع و ابداع راه حل­ها، برای ایجاد بینش هنری تلاش می­کند. بنابراین موسیقی­­ای خلق می­شود که هم از روح سرچشمه می­گیرد و هم با آن صحبت می­کند.

تاریخچه مختصری برای معرفی ویولنسل

تمدن­های باستانی که قبل از میلاد وجود داشته­اند از سازهای زهی مانند چنگ و تار برای ساخت موسیقی، تولید ملودی و همراهی شعر استفاده می­کردند. تاریخچه ویولنسل از اینجا شروع می­شود و به تدریج یک آرشه نیز به آن اضافه شد. نقاشی­های قرن سیزدهم اشکال اولیه ویولن را به تصویر می­کشد که به گفته کارشناسان از ربک و لیره بیزانسی-یونانی شکل گرفته است. این سازهای اولیه در نهایت با روش­های مورد استفاده برای نواختن آن­ها مشخص شدند که شامل ویولا د براکیو (به معنای بازو) و ویولا د گامبا (به معنای پا) هستند، اگرچه د گامبا در ابتدا ساز ترجیحی و نسبتاً اشرافی بود، اعضای خانواده ویولن که امروزه می­شناسیم همگی از طرح د براکیو پدید آمدند.

به گفته کتابخانه سمفونیک وین، تا نیمه اول قرن شانزدهم (بین سالهای 1520 و 1550) سازندگان مشهور ویولن شروع به ساختن چیزی کردند که بعدها به ویولنسل مدرن تبدیل شد. در تاریخچه ویولنسل، نوازندگان آندریا آماتی (1581-1632)، گاسپارو داسالو (1549-1609)، پائولو ماگینی (1581-1632) اولین طرح های ویولن باس را که “ویولون” نامیده می­شدند، معرفی نمودند. سازهای اولیه بسیار بزرگتر از آنچه امروزه به رسمیت شناخته می­شوند، ساخته شده بودند. که عمدتاً به دلیل این واقعیت است که دستیابی به گام­های پایین­تر دشوار بود مگر اینکه خود ساز بزرگتر باشد. تا آن زمان، همنوازی‌های آوازی و ذائقه‌های فرهنگی، صدای بسیار بالا را ترجیح می‌دادند، اما با تغییر نیاز، لازم بود سازهایی تولید شوند که تنوع بیشتری ایجاد کنند، به‌ویژه صداهایی با رجیستر پایین‌تر. در این زمان بود که معرفی ویولنسل توسط ابداع کننده­های آن، موسیقی آن زمان را متحول نمود.

به گفته کتابخانه سمفونیک وین، تا نیمه اول قرن شانزدهم (بین سالهای 1520 و 1550) سازندگان مشهور ویولن شروع به ساختن چیزی کردند که بعدها به ویولن سل مدرن تبدیل شد.

در تاریخچه و برای معرفی ویولنسل، نوازندگان آندریا آماتی (1581-1632)، گاسپارو داسالو (1549-1609)، پائولو ماگینی (1581-1632) اولین طرح های ویولن باس را که “ویولون” نامیده می شوند، معرفی می­کنند. سازها بسیار بزرگتر از آنچه امروزه به رسمیت شناخته می­شوند، عمدتاً به دلیل این واقعیت است که دستیابی به گام­های پایین­تر دشوار بود مگر اینکه خود ساز بزرگ­تر باشد. تا آن زمان، همنوازی‌های آوازی و ذائقه‌های فرهنگی، صدای بسیار بالا را ترجیح می‌دادند، اما با تغییر ترجیحات، لازم بود سازهایی تولید شوند که تنوع بیشتری ایجاد کنند، به‌ویژه صداهای رجیستر پایین‌تر.

تثبیت طراحی ویولن سل

در راستای معرفی ویولنسل قبل از قرن هجدهم، سازهایی که دارای کوک‌های F2، C3، G3 و D4 نواخته می­شدند یا یک ساز باس بزرگ (به طول تقریبی 2/8 اینچ) بودند یا یک نوع کوچک‌تر که حدود 2 ½ اینچ کوتاه‌تر. این امر به دلیل اختراع سیم­های زخمی فلزی در سال 1659 امکان پذیر شد. با این حال، از 1700-1710، اشتیاق برای کاهش اندازه ساز فراگیر شد.

در این زمان، آنتونیو استرادیواری (1644-1737) بود که اندازه ویولنسل را که امروزه می­شناسیم، توسعه داد. پس از سال 1710، او شروع به ساخت ویولنسل‌هایی کرد که بین دو اندازه اصلی اندازه‌گیری می‌شد، و سازندگان موسیقی در سراسر اروپا از او الگو گرفتند (بسیاری از ویولن سل‌های اصلی او هنوز هم نواخته می‌شوند). این استانداردسازی بود که به تسهیل ظهور نوازندگان خوش اخلاق، مانند آهنگساز و نوازنده ویولنسل، لوئیجی بوچرینی کمک کرد. او که پیشگام موسیقی بود و به جای استفاده از ویولنسل برای تکنیک‌های باس، بیشتر ترمولو، هارمونیک و ملودی‌های پیشرفته‌تری را روی ساز وارد کرد که نشان می‌داد ویولنسل جایگاهی برابر با سازهای تک­نوازی مشابه دارد.

تغییرات فرهنگی بیشتر (از جمله انقلاب فرانسه) باعث تغییر بیشتر صدای ویولنسل شد. در حدود اوایل قرن، تمرکز از صداهای ظریف ایجاد شده برای هم­تایان انحصاری، به مخاطبان بزرگتر تغییرکرد. تغییراتی که برای بهبود حجم، شفافیت و پاسخ‌دهی ایجاد شد و از یک تن صدای ظریف با رنگ‌های شگفت‌انگیز به درخشندگی بیشتر تبدیل شد. برخی از تغییرات شامل بالا بردن پل برای افزایش فشار و حجم سیم بود، اما گردن و صفحه انگشت نیز کشیده شدند و گردن برای وضوح و پاسخ بهتر در یک زاویه قرار گرفت.

معرفی ساز ویولنسل

ساز ویولنسل بزرگتر از ویولن و ویولا (ویولن آلتو) است. این ساز در حین اجرا بین پاهای نوازنده قرار می­گیرد و از طرفی توسط میله­ای که در انتهای آن تعبیه شده روی زمین تکیه می­شود. این ساز از خانواده سازهای زهی-آرشه­ای است. این ساز به صورت انفرادی و گروهی اعم از ارکستر مجلسی و ارکستر سمفونیک قابل اجرا است. این ساز به صورت استاندارد در ارکسترها عضوی ثابت است که در قسمت باس تارها قرار می­گیرد. همچنین در اکثر گروه­های دیگر نیز وجود دارد. کنسرتوها و سونات­های زیادی برای معرفی ویولنسل نوشته شده است. صدای این ساز از نظر زیبایی و گرما شایستگی زیادی دارد به خصوص در تکنوازی می­تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

بهترین نوازنده­های ویولنسل

فورنیه به دلیل صدای اصلی هارمونی­اش در حلقه نوازندگان به «اشراف ساز ویولن سل» معروف بود. البته این به معنای سنتی یا رسمی بودن سبک او نبود؛ در واقع سهولت ظاهری او باعث شد تا در دنیای موسیقی بیش از پیش تاثیرگذار باشد. این نوازنده فرانسوی در سال­های آخر عمر خود، استاد جولیان لوید وبر موسیقیدان انگلیسی نیز بود.

بوچرینی بیشتر به خاطر پنج آهنگ زهی­اش شناخته می­شود.

این نوازنده بزرگ بلژیکی یکی از تأثیرگذارترین نوازندگان ویولن سل در قرن نوزدهم بود. او یکی از بنیانگذاران مدارس نوین ویولنسل پاریس و مادرید است و آهنگساز برجسته­ای به شمار می­رود.

سخن پایانی

بدون شک، ویولنسل از طیف وسیعی از علاقه مندان برخوردار است. در سال‌های اخیر، این ساز شروع به نفوذ در تعدادی از ژانرهای موسیقی کرده و حتی سبک خاص خود را به دست آورده است. Cello rock ، زیرشاخه‌ای از موسیقی راک است که بر صداهای گوتیک تأکید دارد. ویولنسل با تاریخ غنی و صداهای کاملاً شگفت انگیزش، ساز جذابی به شمار می­آید. تطبیق­پذیری و زیبایی آن تضمین می­کند که هنرمندان همچنان به کشف روش­های جدید برای اجرای این ساز ادامه می­دهند و دوستداران موسیقی را برای قرن­های آینده خوشحال می­کند. حتی در ویولنسل های قدیمی و بزرگ، سیم ارتعاشی حدود 2 سانتی متر کوتاه تر از سیم­های سازهای کوچکتر امروزی بود؛ زیرا دسته همان­طور که در بالا ذکر شد، درازتر بود. از آن زمان تاکنون هیچ تغییر دیگری در این ابعاد روی ساختار این ساز ایجاد نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0
    0
    سبد خرید
    سبد خرید خالی است.بازگشت به فروشگاه